Představte si, že sedíte v zasedačce a odevzdáváte projekt, na kterém jste strávili spoustu času. Máte z toho dobrý pocit a očekáváte pochvalu. Klient ale cítí přesný opak, zvyšuje hlas, rudne a dává vám dost jasně najevo, že to musíte celé předělat.

Asi se shodneme, že tyto situace dokážou rozhodit každého. Je to prostě život a ten s sebou občas přináší pořádný stres.
A jak je známo, stres snižuje naši výkonnost a zatemňuje nám mozek.
místo klidu
Z vědeckého hlediska se nám tak trochu „odpojí“ šedá kůra mozková, amygdala (mozkové jádro) bije na poplach a vládu převezme „emoční mozek“. Často potom litujeme toho, co jsme v tomto stavu řekli, odsouhlasili nebo udělali, a s odstupem času si vyčítáme, proč jsme neřekli nebo neudělali něco jiného.
Ze zasedačky nemůžete ihned odejít, zklidnit se a promyslet si další postup. Jste přímo vystaveni stresové situaci v plné síle. Existuje ale spousta dobrých technik, jak se uvolnit.
syndrom vyhoření
Co dělat, pokud nemůžete ze stresové situace okamžitě vystoupit?
Přeneste pozornost na sebe.
·         Pevně se usaďte na židli a uvědomte si, jak sedíte. Uvědomte si, kde se židle dotýká vašeho těla. Nekřižte nohy a položte je chodidly pevně na zem. Uvědomte si, jak se dotýkají země.
·         Zhluboka se nadechněte a uvědomte si, že dýcháte. Pokud máte po ruce například skleničku s vodou, vezměte ji do ruky a soustřeďte se na tu skleničku – teplota, povrch. Napijte se.
·         To vše dokážete zvládnout během několika sekund, aniž by si toho protistrana všimla. Snažte se oddálit svoji reakci, abyste si nezablokovali další možnosti. Můžete protistraně například navrhnout, že vše zvážíte a ozvete se později. Později už budete situaci vidět úplně v jiném světle a vaše reakce bude pravděpodobně mnohem efektivnější. 

Co dělat, pokud máte trochu času si vše promyslet?
·         Posaďte se, stůjte, ležte nebo se procházejte, to je jedno. Uvědomte si ale svoji polohu, sami sebe.
·         Zhluboka se nadechněte a na tři vteřiny zadržte dech, potom vydechněte. Toto zopakujte třikrát.
·         Následně sedmi pomalými nádechy a výdechy postupně prodýchávejte celé tělo a soustřeďte se na danou oblast. Každý výdech odpočítávejte.

Jak se rychle uvolnit a získat tolik potřebný klid?
Ohodnoťte příspěvek